Do przeczytania w: 6 minuty

Udostępnij:

Spis treści

Lead magnet a budowa bazy potencjalnych klientów

Lead magnet to praktyka, która pomoże Ci w generowaniu bazy kontaktowej potencjalnych klientów. Poniżej znajdziesz kompleksowy poradnik, na bazie którego możesz zacząć działać od zaraz!

Czym jest lead magnet?

Być może nie spotkałeś się do tej pory z pojęciem lead magnet, jednak jest bardzo prawdopodobne, że podczas swojej kariery jako internauta nie raz z niego skorzystałeś. Pora zatem wejść na wyższy poziom wtajemniczenia i dowiedzieć się, co kryje się pod tym hasłem.

Lead magnet to coś, co oferujesz na swojej stronie internetowej bezpłatnie, aby nakłonić użytkowników do zapisania się do bazy. Lead magnet może przybierać różne formy – ebook, szablon do wykorzystania, próbna lekcja, dostęp do webinaru.

To zaledwie ułamek z całego repertuaru możliwości – z poniższego tekstu dowiesz się jak możesz wykorzystać te pomysły do budowania swojej bazy adresowej. Walutą za dostęp do tych materiałów jest pozostawienie adresu email (lub innych wymaganych danych).

Niezależnie od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzisz – lista wartościowych kontaktów, potencjalnie zainteresowanych tym, co oferujesz jest na wagę złota.

Kupowanie gotowych baz jest nie tylko archaiczną formą pozyskiwania danych, ale z uwagi na RODO może także utrudniać prowadzenie działań e-mail marketingowych.

Opisując lead magnet bardziej obrazowo – można go porównać do aktywnego promotora Twojego biznesu, który przez 24 h na dobę oferuje potencjalnie zainteresowanym klientom bezpłatną próbkę. Taka zachęta to pierwszy krok do zmonetyzowania pozyskanego w ten sposób kontaktu. Czas, w jakim to nastąpi zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest choćby etap, na jakim znajduje się użytkownik. Być może jest dopiero na początku lejka sprzedażowego, albo przeciwnie – o krok od podjęcia decyzji o wyborze dostawcy produktu lub usługi?

Lead magnet możesz potraktować jako próbkę, którą tworzysz raz i dystrybuujesz wśród odbiorców budując tym samym swój wizerunek jako eksperta. To działanie win-win, bowiem obie strony zyskują na takiej formie transakcji.

Dlaczego warto podjąć trud opracowania swojego lead magnet?

Jeśli chcesz poprawić efektywność swoich działań i zapewnić sobie napływ nowych kontaktów, które w przyszłości mogą przeobrazić się w klientów, odpowiedź jest oczywista. Samodzielne poszukiwanie takich danych jest żmudne, dlatego warto nadać temu nowy kierunek i spowodować, aby leady same zasilały Twoją bazę. Pozyskane w ten sposób kontakty możesz z powodzeniem wykorzystać przy prowadzeniu działań e-mail marketingowych, a także do targetowania reklam.

Ponieważ dzięki temu Twoja praca jako marketera, przedsiębiorcy, freelancera będzie łatwiejsza i bardziej efektywna. Uzyskanie adresu e-mail potencjalnych klientów jest cenną transakcją. Przekształca ich w potencjalnych klientów, wyrażających zainteresowanie Twoją ofertą i daje Ci możliwość edukowania ich i targetowania do nich Twoich reklam.

Teraz, kiedy już wiesz, że lead magnet na Twojej stronie to must-have – poniżej poznasz kilka sprawdzonych propozycji, które możesz wdrożyć w swoim biznesie.

Minikurs

Zaoferowanie wycinka swojej wiedzy to jeden ze skuteczniejszych sposób na lead magnet. Może występować w formie wideo lub atrakcyjnie skrojonego PDFa. Porcjuj wiedzę, prezentuj konkretnie jedno zagadnienie.

Podczas opracowywania treści unikaj mowy-trawy – sieć oferuje wiele poradników, które nie wnoszą wiele dla użytkownika. Zadbaj o to, aby przygotowany content stanowił rzeczywiste rozwiązanie jakiegoś problemu i edukował internautę.

Jeżeli zdecydujesz się na przygotowanie kursu e-mail składającego się z kilku lekcji – trzymaj się zapowiedzianego harmonogramu wysyłki. Dzięki temu osoby zapisane do Twojej bazy będą dłużej stymulowane zaprojektowanymi przez  Ciebie treściami, co stwarza Ci dłuższą perspektywę czasową do utrwalenia świadomości swojej marki i zbudowania zaangażowania.

Bon, rabat, zniżka

Konsumenci uwielbiają korzystać z ofert promocyjnych. Skorzystanie choćby z kilkuprocentowej obniżki ceny pozwala klientowi racjonalizować swój wybór. Pewną pułapką może się tutaj okazać taki typ klienta, który wykorzysta kupon promocyjny podczas pierwszych zakupów i więcej do Ciebie nie wróci. Pójdź zatem krok naprzód i pomyśl nad opracowaniem niestandardowych reguł działania takiego bonu – może on np. aktywować się przy kolejnych zakupach lub działać po zgromadzeniu produktów na określoną kwotę. Dzięki temu zwiększasz szansę na zwiększenie wartości zakupów.

Planery, kalendarze

Pomyśl, czy możesz opracować dla swoich potencjalnych klientów wartościowe planery – miesięczne, kwartalne lub roczne, które będą przynosiły im realną korzyść. Wszystko zależy od Twojej specjalizacji – jeśli np. jesteś dietetykiem i chcesz zwiększyć zasobność swojej bazy kontaktów – opracuj miesięczny planer zdrowych i niskokalorycznych posiłków na bazie sezonowych warzyw i owoców. Dzięki temu podzielisz się próbką swojej wiedzy, dostarczysz kuchennych inspiracji, a w dalszej perspektywie – zwiększysz swoje szanse na to, że po czasie część użytkowników skonwertuje i wykaże chęć zakupu spersonalizowanego planu dietetycznego.

Taki planer powinien być przygotowany w postaci powszechnie obsługiwanego pliku (choćby PDF) i okraszony dyskretną formą reklamy. Logo, adres strony www oraz opcjonalnie numer telefonu czy e-mail pomoże potencjalnemu klientowi w skontaktowaniu się z Tobą.

Jeśli przeraża Cię konieczność nakładu pracy na przygotowanie takiego lead magnet weź pod uwagę, że to praca, którą wykonuje się raz, i od której odcinasz później kupony.

Checklista

W tym przypadku bazujesz na pewnym lifehacku – ludzie są tak skonstruowani, że lubią porządek i schematy. Może niekoniecznie urzeczywistniają to w swojej codziennej rutynie, ale w większości przypadków dążą do prowadzenia uporządkowanych działań np. w pracy. Chaos i brak planu może bowiem wywoływać poczucie niepokoju. Opracowanie takiej checklisty odwołuje się właśnie do tych pragnień, stanowi odpowiedź na myślenie życzeniowe wielu Twoich odbiorców.

Pamiętaj, że taka checklista powinna zamykać się na jednej stronie A4. To jeden z prostszych przykładów na opracowanie lead magnet. Możesz bowiem wykorzystać do tego stworzony już wcześniej wpis na blogu stanowiący instruktaż w formie wyczerpującego artykułu. To, co powinieneś zrobić to przeformułować tę treść na czytelne punkty, konkretne kroki do wykonania. Ponumerowanie tych działań wprowadzi porządek i pozwoli Twoim odbiorcom na osiągnięcie stanu zen po ich wykonaniu.

Jakie cechy powinien mieć skuteczny lead magnet?

Niezależnie od tego, jaki rodzaj opisanych wyżej sposób na pozyskanie leadów przypadnie Ci do gustu – musisz pamiętać, że każdy z nich powinien uwzględniać kilka podstawowych cech, aby skutecznie spełniać swoją rolę.

Oto garść konkretów – skuteczny lead magnet powinien być:

  • dostępny od zaraz – nie pozwól swoim odbiorcom czekać na oferowany materiał. Mogą bowiem poczuć się oszukani, jeśli nie otrzymają natychmiastowego akcesu do czegoś, co “opłacili” swoim adresem email. Najlepiej, aby był on do pobrania tuż po udostępnieniu swoich danych, w łatwej formie – np. poprzez pobranie go z linku w emailu lub formularzu z zapisem.
  • konkretny i merytoryczny – powszechny dostęp do informacji i łatwość w samodzielnym opracowywaniu własnych treści powoduje zalew jałowych, niskiej jakości materiałów. Z pewnością znasz to uczucie, gdy podczas lektury tekstu (o chwytliwym tytule rzecz jasna) skanujesz treści w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie, a jesteś zasypywany przydługimi wstępami i odmienianiem go we wszelkich możliwych przypadkach. Dobry lead magnet to taki, który rozwiązuje realny problem odbiorcy w klarowny sposób. Internauta po skonsumowaniu treści powinien zostać z uczuciem spełnienia. Nie warto dostarczać niskiej jakości materiału, to działanie krótkowzroczne.

Na jakie korzyści możesz liczyć dzięki opracowaniu swojego lead magnet?

Jeśli weźmiesz pod uwagę te dwa aspekty przy pracy nad swoim materiałem zyskasz nie tylko wzrosty w budowaniu swojej bazy leadów. To dopiero początek korzyści. Użytkownicy, którzy pobrali Twoje materiały z większym prawdopodobieństwem wrócą do Ciebie, gdy będą chcieli skorzystać z oferty. Nikt nie lubi kupować kota w worku – gdy dostarczony lead magnet okaże się wartościowy – będzie działał właśnie jak magnes na nowych klientów.

Co więcej – pomoże w kreowaniu Twojego eksperckiego wizerunku, a stąd już prosta droga do zmonetyzowania wiedzy, którą na początku podzieliłeś się bezpłatnie.

Który lead magnet wybierasz?

Wierzymy, że lektura tego wpisu ukierunkuje Cię do poszukiwań nowych sposobów na generowanie leadów. Sama wiedza jednak nie wystarczy w pozyskaniu klienta.

Możesz z powodzeniem wybrać jeden z pomysłów i przygotować samodzielnie – jeśli jednak nie masz na to czasu i przestrzeni, a chcesz wypróbować ten sposób do zwiększania swojej bazy kontaktów: zapewnij nam merytoryczny wsad, a nasz zespół zajmie się resztą.

Jak zatem – jesteś gotowy na nowy plan ekspansji?

Oceń artykuł

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić wpis!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen: 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

0
(0)

Polecamy również

Pozostałe wpisy