Do przeczytania w: 4 minuty

Udostępnij:

Spis treści

Budowa logo – co warto o tym wiedzieć?

Proces tworzenia logo jest bardzo złożony. Aby osiągnąć optymalny efekt końcowy, należy zwrócić uwagę na wiele istotnych spraw. Wyjaśniamy z jakich elementów powinno składać się logo.

Budowa logo – co warto o tym wiedzieć?

 

Odpowiednia identyfikacja wizualna marki jest bardzo ważnym zabiegiem marketingowym, dzięki któremu firma staje się lepiej rozpoznawalna, zyskuje większą popularność, a to z kolei przekłada się na lepszą sprzedaż jej towarów i usług różnego rodzaju. Warto zadbać o dobrze zaprojektowane i profesjonalne logo. Tworząc logo, warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat jego budowy, elementów składowych oraz poznać najważniejsze zasady, jakimi trzeba się kierować przy jego tworzeniu.

 

Czym jest logo i jaka jest jego budowa?

 

Obserwując logo różnych znanych marek można bez trudu zauważyć, że elementy różnią się od siebie pod wieloma względami. Niektóre bazują na symbolu graficznym, który jest charakterystyczny i łatwo wpada w pamięć, natomiast inne przyciągają uwagę oryginalnym, ozdobnym krojem pisma. Dobrze jest znać budowę logo, aby dowiedzieć się na jakich zasadach ono powstaje. Wiedza taka przydaje się nie tylko projektantom graficznym, ale również osobom, które korzystają z ich usług.

 

Logo to nic innego jak charakterystyczny element graficzny, który odgrywa bardzo ważną rolę w procesie identyfikacji oraz wizualizacji marki. Umieszcza się go na różnych dokumentach, materiałach reklamowych, pojazdach i na innych powierzchniach. Jest to pewnego rodzaju znak rozpoznawczy przedsiębiorstwa, który jednoznacznie kojarzy się konsumentom. Dzięki temu firma zapada im w pamięć i będą oni chętniej sięgać po jej produkty lub usługi.

 

Sama budowa logo nie jest zbytnio skomplikowana. Zaletą takich elementów jest duża dowolność, jeśli chodzi o ich projektowanie. Ważne jest, aby logo przyciągało klientów i spełniało wymagania firmy. Istnieją trzy części, z których logo może, ale nie musi się składać:

  • Sygnet – jest to znak lub symbol graficzny.
  • Logotyp – część tekstowa logo, która zwykle reprezentuje nazwę marki albo firmy.
  • Tagline – jest to motto lub tak zwany slogan.

Jak już zostało wcześniej wspomniane, dobre logo wcale nie musi zawierać tych wszystkich trzech elementów. Można stosować ich dowolne kombinacje w celu nadania elementowi oryginalności. Standardowo logo składa się z sygnetu, logotypu i sloganu, ale można na przykład użyć sygnetu i sloganu albo samego sygnetu. Istnieje wiele firm, które tworzą logo na bazie samego sygnetu. Najpopularniejszym przykładem może być w tym przypadku logo znanej firmy Apple.

 

Jaki powinien być układ elementów składowych logo?

 

Jeśli chodzi o układ elementów wchodzących w skład logo to nie ma żadnych ustalonych wcześniej, sztywnych zasad. Zwykle sygnet umieszcza się po lewej stronie obok nazwy przedsiębiorstwa lub nad nią. Tagline z kolei najczęściej umieszcza się pod logotypem i sygnetem albo po ich prawej stronie. Wszystko zależy od indywidualnej koncepcji projektanta oraz zleceniodawcy. Zamawiając projekt u grafika warto wcześniej określić swoje wymagania i opisać mu wzorcowe logo, które spełnia określone oczekiwania.

 

Logo, a logotyp – co warto o tym wiedzieć?

 

Wiele osób omyłkowo uznaje, że logo i logotyp to pojęcia synonimiczne, które oznaczają jedno i to samo. Warto pamiętać, że stosowane zamiennie w języku potocznym pojęcia w rzeczywistości wiążą się z zupełnie różnymi elementami. Klient korzystający z usług projektanta graficznego powinien precyzyjnie określić swoje wymagania. Dzięki temu osoba odpowiedzialna za projekt będzie wiedzieć czy klient szuka samego logotypu będącego elementem tekstowym logo czy też może kompletnego logo, w którego skład może, ale nie musi wchodzić logotyp.

 

Oczywiście u profesjonalnych grafików można zamawiać minimalistyczne projekty, w których na kompletne logo składa się sam logotyp (np. Nokia, Samsung, itp.). W przypadku precyzyjnego określenia swoich wymagań można uzyskać proste logo, które spełnia swoje zadania wizualizacyjne.

 

Jakimi cechami powinno się charakteryzować dobre logo firmowe?

 

Profesjonalnie i prawidłowo wykonane logo powinno być atrakcyjne i łatwo zapadać w pamięć wszystkim jego odbiorcom. Dodatkowo musi być jasne, przejrzyste i kojarzyć się z profilem reklamowanej działalności. Osiągnięcie takiej atrakcyjności i jednoznaczności jest możliwe dzięki zwracaniu uwagi na kilka istotnych kryteriów, które zostały przedstawione poniżej:

  •  Aby logo skutecznie zapadło ludziom w pamięć, należy pamiętać, aby nie było zbyt skomplikowane i nie zawierało zbyt wielu szczegółów, które będą trudne do zapamiętania. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku kolorów. Zasadniczo należy użyć maksymalnie 3-4 kolorów, ponieważ główną siłą dobrego logo jest jego prostota i rozpoznawalność.
  • Kolejna bardzo ważna cecha to ponadczasowość. Wiele znanych marek od wielu lat korzysta z takiego samego projektu logo, które jest jedynie co jakiś czas delikatnie odświeżane i wprowadzane są w nim tylko niewielkie zmiany.
  • Logo powinno przedstawiać jasny przekaz, który jest dopasowany do promowanej marki. Musi się ono dobrze prezentować tak, aby odzwierciedlać wartości oraz filozofię firmy. Logo to bardzo ważny element komunikacji z klientami, więc musi być dopasowane do grupy docelowej.
  • Warto zaznaczyć, że dobrze zaprojektowane logo powinno być uniwersalne, czyli musi wyglądać dobrze w wielu rozmiarach i w różnych okolicznościach. Logo stosuje się na papierze i różnych tradycyjnych nośnikach oraz w formie elektronicznej. Dodatkowo element taki musi wyglądać dobrze w wersji czarno-białej lub wygrawerowanej na materiałach różnego typu.

Co jeszcze warto wiedzieć o tworzeniu logo?

 

Proces tworzenia logo jest czynnością długofalową obejmującą wiele istotnych etapów prac. Kompleksowy proces obejmuje następujące czynności:

  • Przygotowanie i zaplanowanie logo oraz ustalenie elementów, które powinny się w nim znaleźć.
  • Projektowanie wstępne obejmujące różne szkice.
  • Wybór różnych wariacji i wariantów logo biorąc pod uwagę opinie innych osób.
  • Dobór kolorystyki oraz typografii. Jest to istotne, ponieważ źle dobrany krój pisma i kolory mogą zepsuć nawet bardzo obiecujący projekt.
  • Przystosowanie logo do nośników elektronicznych, papierowych dokumentów, wizytówek, itp.

Profesjonalnie przygotowane logo zgodne ze wspomnianymi wyżej zasadami jest bardzo ważnym elementem identyfikacji wizualnej firmy. Można budować swój profesjonalny wizerunek oraz zapaść w pamięć potencjalnym klientom.

 

Bardzo istotnym aspektem związanym z logo firmowym jest księga znaku. Obejmuje ona zbiór zasad i wytycznych związanych z wykorzystywaniem logo. Jest to pewnego rodzaju „instrukcja obsługi” tego elementu. Dzięki temu pracownicy firmy mają możliwość skutecznego i prawidłowego użytkowania logo zgodnie z jego przeznaczeniem i zamysłem przedsiębiorcy.

 

Proces tworzenia logo jest bardzo złożony i jak widać obejmuje wiele zadań. Wymaga poświęcenia sporej ilości czasu i pracy. Dzięki temu możliwe jest stworzenie kilku wariantów logo, spośród których zostanie wybrany jedna, ostateczna opcja. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług profesjonalnych firm zatrudniających grafików posiadających doświadczenie w tym zakresie.

Oceń artykuł

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić wpis!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen: 0

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

0
(0)

Polecamy również

Pozostałe wpisy