Do przeczytania w: 4 minuty

Udostępnij:

Spis treści

Etykiety które otworzyły serca i portfele klientów

Współczesne opakowania i etykiety powstają z coraz większą troską i zaangażowaniem. Nie tylko chronią przed uszkodzeniem produktu, ale pozwalają też przykuwać uwagę i wzbudzić chęć posiadania.
Personalizacja opakowań cieszy się rosnącą popularnością – projekty takich etykiet zapewniają nie tylko wzrost sprzedaży, ale powodują także większe zaangażowanie konsumentów. Trend na takie unikatowe rozwiązania opakowaniowe wykorzystują producenci wielu marek, również tych z sektora FMCG.

Etykiety na piwo Heineken

Koncept dotyczący stworzenia niepowtarzalnych etykiet termokurczliwych wynikał z chęci wyróżnienia się na targach opakowaniowych Interpack w Dusseldorfie. W wyniku tej kooperacji projektant opakowań Silas Amos wraz z grafikiem Emily Forgot urzeczywistnili swoją wizję w postaci wyprodukowania 2000 unikalnych etykiet.

Idea była klarowna i polegała na tym, aby każda butelka była jedyna w swoim rodzaju. Punktem wyjściowym było tutaj zaprojektowanie głównego wzoru, patternu, na bazie którego powstało później 2000 niepowtarzalnych projektów. Zastosowano przy tym specjalny algorytm HP SmartStream Mosaic – w wyniku obracania, przesuwania i powiększania wybranych elementów z głównego projektu można tworzyć nieskończenie wiele mutacji, które zapewnią pożądany efekt.

Co więcej, w uzyskaniu niepowtarzalności pomogła także numeracja etykiet. Każda z nich została bowiem opatrzona indywidualnym numerem od 1 do 2000 specjalnie zaprojektowaną na tę okoliczność czcionką.

Dla zintensyfikowania tego efektu i uzyskania większego rozgłosu powstały także koszulki, torby oraz przypinki bazujące na przewodnim motywie projektu. To podsycało zainteresowanie odbiorców i pozwoliło zwiększyć zainteresowanie tą akcją.

Do wdrożenia tego projektu niezbędne było połączenie dwóch składowych:

  • grafika, który opracował docelowy wzór,
  • specjalnej technologii i oprogramowania, które pozwala na tworzenie takich mozaikowych, niepowtarzalnych projektów oraz nanoszenia danych zmiennych.

Urzeczywistnienie tego przedsięwzięcia odbyło się dzięki wydrukowi na maszynach HP w technologii cyfrowej. Ciepłe przyjęcie tego projektu stanowi drogowskaz do dalszych eksperymentów – personalizacja opakowań będzie nabierać na znaczeniu.

Opakowanie jogurtu, które chce się mieć!

Szybkie tempo życia sprzyja niekiedy spontanicznym decyzjom zakupowym – szczególnie wtedy, gdy szukasz czegoś na drugie śniadanie. 😉 Pospieszne skanowanie zawartości sklepowych półek może przynieść zaskoczenie w postaci wyróżniających się etykiet na opakowanie jogurtu. Tukuma Piens to producent shake’ów owocowych z Łotwy, który chciał przeprowadzić skuteczną akcję promocyjną w ramach wypromowania nowego produktu. Po stu latach działalności stworzył bowiem unikatową recepturę, w wyniku której owocowy shake zmienia się w spieniony koktajl po kilkunastu sekundach wstrząsania. W dotarciu do klientów na większą skalę z tą innowacją miała pomóc także unikatowa etykieta.

Opracowanie tej kampanii przypadło agencji kreatywnej Immer Design.

Zasada była podobna jak w przypadku etykiet na butelki Heineken – z jednego głównego projektu wyprodukowano milion (!) niepowtarzalnych etykiet.

Takie akcje przyczyniają się często do uaktywnienia kolekcjonerskiego pierwiastka nie tylko wśród konsumentów, ale i marketerów czy projektantów graficznych.

Unikalna etykieta stanowi przykład doskonałego sposobu na wyróżnienie produktu w sklepie bez tworzenia dodatkowych, wspierających akcji promocyjnych w postaci standów czy reklamy telewizyjnej. Rozgłos, udostępnienia w mediach społecznościowych to efekt, który wywołują właśnie takie niecodzienne etykiety.

Jedyna w swoim rodzaju butelka ulubionego trunku?

Lithuanian Originali jest znany na Litwie z serwowania co roku limitowanej edycji alkoholu. Skład tego trunku opiera się na tradycyjnych recepturach i naturalnych składnikach. Przy okazji wprowadzania na rynek jednej z kolejnych kolekcji producent zdecydował się na okraszenie butelki personalizowaną etykietą. To było jednocześnie pierwsze takie przedsięwzięcie na Litwie – za opracowanie głównego wzoru odpowiadała Gabija Platukyte. Oryginalny projekt liczył około metra2 powierzchni, a następnie za sprawą specjalnego narzędzia od HP – SmartStream Mosaic został przeformułowany na tysiące pomniejszych elementów, które posłużyły jako główna grafika do stworrzeia 100 000 etykiet na butelki trunku.

W całym tym przedsięwzięciu pielęgnowano lokalny pierwiastek – na projekcie dla Lithuanian Originali zachowano elementy kojarzone z litewskimi baśniami czy narodowym świętowaniem wiosny. Wynika to z faktu, że Lithuanian Originali jest ściśle zakorzeniona w swojej kulturze. Finalnie na rynek wprowadzono 100 000 butelek z takim narodowym akcentem na etykietach. Wyposażenie się w taką niepowtarzalną butelkę z ulubionym trunkiem wpływa także na wytworzenie poczucia elitarności – świadomość, że posiada się coś jedynego w swoim rodzaju dodaje produktowi emocjonalnego ładunku – a stąd już tylko krok do większego zaangażowania i lojalności wobec marki.

Personalizowane etykiety na Nutellę

Personalizowane prezenty niosą ze sobą ogromny ładunek emocjonalny – doskonale wiedzą to także marketerzy i psychologowie społeczni zajmujący się wywieraniem wpływu.

Marka Ferrero postanowiła wykorzystać wiedzę o tych zachowaniach konsumenckich przy zaprojektowaniu akcji na słoiki Nutelli oferując opcję wydrukowania etykiet ze zdjęciem i wybranym zwrotem. Obdarowanie bliskiej osoby takim drobnym upominkiem, ale okraszonym emocjami wywołało ogromne zainteresowanie nie tylko u samych konsumentów, ale i mediów. Beneficjenci chętnie dzielili się zdjęciami tych podarków w mediach społecznościowych oznaczając przy tym markę, co pozwoliło na zwiększenie zaangażowania i pozytywnych konotacji na linii odbiorcy-marka.

A to wszystko bez wydawania astronomicznych kwot na reklamę w telewizji, prasie czy innych kanałach. Koszt związany z kooperacją z drukarnią, która produkowała takie etykiety kilkukrotnie się zwrócił dzięki osiągnięciu rozgłosu na dużą skalę i zwiększeniu sprzedaży.

To najlepszy przykład na to, jak można skutecznie poprawić zainteresowanie produktu codziennego użytku i stworzyć z niego okazję do wyrażenia pozytywnych uczuć drugiej osobie.

Jak wyróżnić etykietę na swój produkt?

Współczesne możliwości druku oferują uskutecznianie takich akcji – to z kolei pozwala wyznaczać zupełnie nowe kierunki ekspansji rynku poligraficznego. Projektowanie etykiet wchodzi dzięki temu na zupełnie wyższy poziom, pozwala zdobyć zaangażowanie i lojalność klientów. To wyjaśnia, dlaczego przy projektowaniu etykiet warto wybrać agencję, która śledzi współczesne trendy opakowaniowe i jest w stanie sprawnie przeformułować je na własnym podwórku. Tworzenie opakowań dla masowych, szybkozbywalnych dóbr odbywa się inaczej niż w przypadku tworzenia koncepcji dla akcji promocyjnych, które mają wywołać rozgłoś i wzbudzić pożądanie u odbiorców.

Jeśli chcesz wyróżnić swoją markę za sprawą takich unikatowych etykiet – sprawdź, jak to możliwe – opowiedz nam coś więcej o swoim produkcie i efekcie, który chcesz wywołać. Kto wie, może dzieli Cię właśnie krok od przeprowadzenia takiej pionierskiej akcji na rodzimym gruncie?

Oceń artykuł

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić wpis!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen: 12

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

5
(12)

Polecamy również

Pozostałe wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *